Tips på hur man hanterar missnöjda på ett bra sätt!!!

Lär av Bill gates

Lär av Bill gates

Här kommer 8 bra tips från företags världen, hämtade och översatta från Internet.

 

//Anders

  1. Var objektiv. Acceptera kritik med ett öppet sinne och visa din vilja att förändra. Det kan vara svårt men ger positiv respons i det långa loppet.
    —Elliot Bohm, Cardcash.com
  2. Lyssna. Det bästa sättet att förbättra och utveckla din verksamhet är att lyssna. När någon klagar så måste du lyssna och räkna ut varför. Sedan åtgärda problemet och vinna kunden tillbaka.
    — Syed Balkhi, OptinMonster
  3. Bråka inte tillbaka. Om en missnöjd kund uppträder oförskämt, högljutt och uppenbart är inställd på bråk – låt dig inte dras med. Du kommer antagligen att förlora just den här kunden, men kom ihåg att andra kunder (eller anställda för den delen) kanske också uppmärksammar hur du agerar. Försök i stället uppträda lugnt och sansat för att desarmera situationen.
    — Tim Parker
  4. Fråga kunden efter lösningen. I stället för att berätta hur du tycker problemet ska lösas kan du fråga vad som skulle göra kunden nöjd. Även om du inte nödvändigtvis är beredd att möta eventuella krav så visar det att du faktiskt tar problemet på allvar och vill hjälpa kunden.
    — Tim Parker
  5. Använd inte interna regler som ursäkt. Företagspolicyer gällande olika områden kan vara nödvändiga dokument i många fall. Men det sista en upprörd kund vill höra är att era regler förbjuder dig att lösa problemet. De flesta situationer går att lösa med lite flexibilitet utan att det innebär stora avsteg från eventuella företagspolicyer.
    — Tim Parker
  6. Håll vad du lovat. Om du bett en missnöjd kund att få återkomma, kanske ringa tillbaka senare under dagen, gör då det. Även om det bär emot att kanske bli tvungen att få utstå ytterligare klagomål kommer du i det långa loppet vinna mer respekt för att du håller ditt ord.
    — Tim Parker
  7. Följ upp. Om du har löst en situation med en missnöjd kund, kontakta kunden efter ett par dagar för att försäkra dig om att lösningen gett önskat resultat. Oavsett kundens svar visar du att faktiskt bryr dig så mycket att du hör av dig.
    — Tim Parker
  8. Lös ett klagomål i kundens favör och 70 % av dem kommer att göra affärer med dig igen. Upp till 95 % av kunderna kommer att ge dig en andra chans om du hanterar deras klagomål framgångsrikt och i tid.
    — Jim Moran Institute och Lee Resources

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *